Reklama jest ważna dla każdego przedsiębiorstwa, gdyż pozwala na jego rozwój, ale na początku bardzo ważna jest również oszczędność, gdyż osoba, która niedawno weszła na rynek ze swoimi usługami, ponosi duże koszty. Jak zaoszczędzić na reklamie? Czy tania reklama może być jednocześnie skuteczna?
Tanie i skuteczne formy reklamy.
Zaczniemy od najdroższej formy, czyli reklamy internetowej. Każdy z nas zna taką wyszukiwarkę jak Google, która daje liczne możliwości prowadzenia kampanii: od Google Ads po reklamy na YouTube. Ta forma reklamy jest płatna i płaci się za nią w zależności od jej formy. Na przykład, na Google Ads moje przedsiębiorstwo wydało 500 zł za miesiąc wyświetlania. Dzięki temu uzyskało wielu, nowych klientów i ten rok okazał się być jednym z najlepszych.
Google daje darmową możliwość wyświetlania się w wynikach naturalnych- ta forma jest skuteczna, ale na wyniki trzeba czekać. Treść zawarta na stronie musi być wysokiej jakości i mamy do wyboru dwie opcje: wpisy możemy opracować sami albo zatrudnić copywritera SEO, co kosztuje, a od 2020 roku, cena takich usług może jeszcze wzrosnąć, gdyż napisanie artykułu pod SEO będzie trudniejsze.
Inne skuteczne formy reklamy to wykupienie większego zasięgu na Facebooku- koszt wynosi ok. 5 zł dziennie, czyli na miesiąc zapłaci się około 150 zł. Ta forma ma jednak bardzo ważną zaletę- reklama trwa tyle, ile chcesz (możesz wykupić większy zasięg np. na tydzień przed sezonem), co pozwoli na większe oszczędności niż w przypadku Google Ads. Tu formą reklamy jest tworzenie wpisów o określonym typie, ciężko mi jest jednak określić skuteczność takich działań.
Reklamy poza Internetem również przybierają różnorodne formy. Jedną z tańszych form jest baner. Tańszych, gdyż opłata jest jednorazowa, jest kupno i wywieszenie baneru reklamowego ma kilka wad- znalezienie miejsca na baner oraz to, że może być on przez większość mijany szybko i obojętnie.
Inną formą jest roznoszenie ulotek i tu mamy dwie możliwości do wyboru- samodzielny druk lub wynajęcie drukarni. W pierwszym przypadku ponosimy koszta takie jak: czas (bo trzeba ulotki zaprojektować) papier oraz tusz. W drugim przypadku koszta będą wyższe (np. w naszej okolicy za 500 najmniejszych i najtańszych ulotek trzeba zapłacić ok. 40 zł).
Czy możliwe jest oszczędzenie na reklamie? Możliwe. W przypadku stron internetowych- dobra ich zawartość jest kluczem do sukcesu, jednak nie należy liczyć na szybkie efekty (często trzeba czekać kilka miesięcy). Z pewnością najskuteczniejszą (i dosyć tanią) będzie wykupienie reklamy na Facebooku, lub współpraca ze stowarzyszeniami/fundacjami skojarzonymi z branżą (np. prowadząc hotel dla zwierząt, współpracuję z miejscowym schroniskiem, które również przyczynia się do reklamowania mojej działalności).